Kruhový objezd

Jak správně jezdit po kruhovém objezdu?

První problém je – zda dávat znamení o změně směru („blikat“)
Novelou zákona 361/2000 Sb. byla tato povinnost změněna, a nyní § 30 (odst. 5) ji stanovuje zcela jasně:
„Při vjíždění na kruhový objezd a jízdě po kruhovém objezdu, nepřejíždí-li z jednoho jízdního pruhu do druhého podle §. 12 odst. 5, řidič nedává znamení o změně směru jízdy; při vyjíždění z kruhového objezdu řidič je povinen dát znamení o změně směru jízdy.“
Má to logiku i význam. Při najíždění na kruhový objezd nemění řidič směr a navíc nemá kam jinam uhnout než vpravo. Dále je upřesněno chování na samotném kruhovém objezdu. Při jízdě po kruhové objezdu také znamení nedává. Výjimkou jsou  ale kruhové objezdy s více jízdními pruhy. Na takových  při přejíždění mezi jízdními pruhy jak doprava, tak doleva je řidič povinen dávat znamení o změně směru jízdy. 
Důsledně dodržovaná pravidla mohou zvýšit propustnost kruhových objezdů. Stále se setkáváme s tím, že motorista vyjíždějící z kruhového objezdu nedá znamení o změně směru a ten, který se chystá teprve najet, zbytečně čeká. Jakmile se tedy chování požadované zákonem stane zcela samozřejmostí, určitě se zmenší nebo zcela odpadnou občasné kolony před kruhovými objezdy. Řidiči vjíždějící na kruhový objezd budou mít včas informaci o záměrech motoristy, který se na něm právě nachází. 
Druhý problém je – přednost v jízdě
Zákon o provozu na pozemních komunikacích stanovuje v § 22, odst. 5:
„Řidič vjíždějící na kruhový objezd označený dopravními značkami „Kruhový objezd“ společně se značkou „Dej přednost v jízdě!“, nebo „Kruhový objezd“ společně se značkou „Stůj, dej přednost v jízdě!“, musí dát přednost v jízdě vozidlům a jezdcům na zvířatech jedoucím po kruhovém objezdu a organizovanému útvaru chodců a průvodci vedených a hnaných zvířat se zvířaty jdoucími po kruhovém objezdu.“
Toto ustanovení upřesňuje také logický předpoklad, že na kruhovém objezdu, je-li označen příslušnými dopravními značkami, má přednost úplně každý. Mnohatunový náklaďák, cyklista, ale i organizovaný útvar (ne ovšem jednotlivý chodec). Po vzniku profesionální armády je pochodující vojenská jednotka málo pravděpodobná, se stádem skotu nebo ovcí se u nás na kruhovém objezdu motorista nejspíš rovněž nesetká, ale kdo ví. Není však špatné odvézt si toto vědomí do jiných zemí.Ve většině vyspělých evropských států je značná část křižovatek řešena kruhovými objezdy, které významným způsobem snižují počet a hlavně závažnost nehod, vzhledem k nižší rychlosti najíždějících aut, na rozdíl od klasických úrovňových křižovatek, kde zejména vozy na hlavní silnici jezdívají rychle. 
OVŠEM  POZOR!: 
Není-li před  kruhovým objezdem společně s dopravní značkou „Kruhový objezd“ dopravní značka „Dej přednost v jízdě“ nebo „Stůj, dej přednost v jízdě“, pak pro takovou jízdu křižovatkou platí ustanovení § 22 odst. 2:  
„... řidič musí dát přednost v jízdě vozidlům nebo jezdcům na zvířatech přijíždějícím zprava nebo organizované skupině chodců nebo průvodcům hnaných zvířat se zvířaty přicházejícím zprava.“
To znamená, že v takovém případě vozidla na kruhovém objezdu nemají přednost před vozidly přijíždějícími zprava na kruhový objezd  (dávají přednost klasicky vozidlům zprava).
Ještě jedna rada
Závěrem bych upozornila na často se vyskytující nešvar při jízdě po kruhovém objezdu v naší zemi. Jedná se o pojíždění přes zvýrazněný,  vyvýšení prstenec kolem středu kruhového objezdu.
Při správně jízdě  musí řidič jet tak, aby na tento středový prstenec nenajížděl. 
Pokud se jedná o prostorově stísněnou kruhovou křižovatku, tzv. malou okružní, mohou  rozměrná vozidla pojíždět i po zvýšeném středovém prstenci (ve zvláštních případech i přes vydlážděný střed kruhu). V případě osobních vozidle je nutno tento prstenec i u malé kruhové křižovatky objíždět a zredukovat proto rychlost jízdy. 
Bohuslava Hradcová,
vedoucí odboru dopravy
MÚ Roudnice nad Labem

Vyhledávání